Hlavní menu
Tvorba marketingové strategie je dlouhodobý a náročný proces. V tomto článku bude popsána základní definice, typy marketingových strategií a marketingové strategické plánování.
Funkční marketingová strategie je klíčovou součástí celopodnikového plánu. Používá se hlavně ke stanovení marketingových cílů, zvýšení prodeje produktů či služeb a k udržení konkurenčních výhod na trhu. Dále se snaží o co nejúčinnější alokaci nákladů.
Marketingová strategie vychází z analýzy několikaletého období a neměly by se v ní provádět výraznější změny v krátkém časovém horizontu, pouze v případě podstatných změn v podnikatelském okolí.
Existuje mnoho typů marketingových strategií, uvedu zde pouze pár příkladů, podle kterých lze sestavit marketingovou strategii.
Pro úspěšnou činnost podniku (i v budoucnosti) je důležité si nejprve ujasnit, v čem podnikáme, kdo je náš zákazník a jaký pro něj máme význam - z těchto informací pak stanovíme cíl. Plány a cíle podniku jsou obvykle testovány a měřeny výzkumy trhu. Proto je důležité, aby každá strategie podniku měla měřitelný cíl.
V prvním kroku strategického plánování zjišťujeme slabé a silné stránky podniku, produktu či služby a konkurence. Pokračujeme analýzou stávajících trhů, přičemž se zaměříme i na další trhy, kde bychom mohli uspět a zároveň vyselektujeme nerentabilní trhy, produkty a služby. Nakonec namixujeme efektivní komunikační nástroje, pomocí kterých budeme komunikovat s určitými zákaznickými skupinami.
Leoš Patka
PAN KREAtivec