Hlavní menu
Ještě než se pustíme do toho, co jsou a jak vlastně vyhledávací roboti fungují, popíšeme si, kde se vyskytují. Rajonem robotů jsou vyhledávače - u nás je neznámější Google, Seznam a dále také Bing či Yahoo. A právě v těchto rajonech denně brouzdají a dívají se, co je ve světě internetu nového.
Vyhledávače jsou servery, které mají obsáhlou databázi stránek s informacemi o tom, která stránka na internetu obsahuje jaké slovo. Roboti, boti nebo také crawleři jsou počítačové programy nebo webové aplikace, které v různých časových periodách tyto databáze doplňují a to tak, že prochází web a indexují pro vyhledávače informace.
Podle jakých algoritmů vyhledávače fungují je běžným smrtelníkům utajeno. Jednou z ověřených možností, které mohou dostat vaše stránky na první příčky, je optimalizace pro vyhledávače (více na to toto téma se dočtete v článku Co je to SEO?).
Na internetu existují miliony webových stránek a denně přibývají další. Aby indexovací robot mohl najít váš web, musí mu někdo sdělit URL adresu nebo musí mít k dispozici odkaz na vaši doménu na jiných webových stránkách.
Stále netušíte o čem je řeč? Roboti vyhledávacích služeb fungují tak, že se nedostanou tam, kde to neznají, a proto pokud je nikdo nepozve nebo sami nenajdou odkaz na vaše webové stránky, nemají co indexovat a následně ani co vyhledávat. Tyto robotí kontroly na základě získaných dat ovlivňují pozici vašeho webu ve vyhledávačích a to tak, že je buď posunou výše nebo naopak níže.
Představte si internet jako zoologickou zahradu.
Robot se jednoho krásného dne vydá po jižní pěšince, kde potká sloní pár, paviána s banánem a ospalého nosorožce. Druhý den se vydá severní pěšinou, kde zahlédne žirafu, tygra a tučňáka. Třetí den se robotovi nikam nechce, a tak jde jen k rybníku krmit kačeny.
Čtvrtý den se opět po jižní cestě vydává kolem slonů a vidí, že u sloního páru je nové roztomilé slůně, pavián banán už snědl, ospalý nosorožec se ani nepohnul (u toho se nic nového neděje a při příští výpravě jej robot vynechá) a při procházce robot objevil také nový pavilon lachtanů, kde strávil pěknou chvilku, aby si vše prohlédl.
A podobně prochází robot zoologickou zahradu téměř každý den...
Sloní rodinka - to jsou webové stránky s dlouhou historií, se kterými se pravidelně pracuje, jsou aktuální a zaujmou nejen robota, ale i čtenáře
Pavián s banánem - to jsou stránky, kde se čas od času něco děje (žádné velké změny, ale aspoň 1x a měsíc se tam dozvíte něco nového) a robot změny celkem rychle zaregistruje
Ospalý nosorožec - to jsou takové stránky, kde se nic neděje… Robot kolem nich jen profrčí, protože spící nosorožec nikoho dlouho nebaví. Časem robot ani nemá potřebu k ospalému nosorožci chodit, když se tam nic neděje a i když se třeba po dlouhé době něco nového stane, trvá to dlouho, než si robot změny všimne, protože toto místo při svých procházkách vynechává.
Lachtan - to jsou zcela nové stránky, které si robot prohlédne (zaindexuje) a přidá do databáze vyhledávače, pak už je navštěvuje pravidelně a zjišťuje, co se na nich děje nového
Když se po čase zeptáte vyhledávače na zmíněná zvířata/stránky, které budou úspěšnější?
Co udělat pro to aby se vyhledávacím robotům na vašich stránkách líbilo? Čím lze vylepšit pozici ve vyhledávačích?
Nejste si jistí zda máte své webové stránky optimalizované pro vyhledávače? Chcete zlepšit svoji pozici ve vyhledávačích? Kontaktujte nás.
Petra Soukupová
Obsahový specialista