Podprahová reklama

7.11.2016

Máte někdy pocit, že po sledování určitého filmu nebo poslechu písničky musíte něco udělat? Je to snad způsobeno tzv. podprahovou reklamou? Nemělo by - tento druh reklamy je sice zakázaný, ale...

Co je podprahová reklama?

Jde o druh reklamy, jehož autoři při tvorbě přidají  tzv. podprahový vjem, nejčastěji v podobě obrázku nebo textu. Tento signál pak příjemce vnímá, ale jeho mozek ho zpracovává jen podvědomě, proto si ho často ani neuvědomuje.

Druhy podprahové reklamy

  • Obrazová – např. text ve filmu
  • Zvuková – např. zvuk v písni
  • Kombinovaná – je použit zvuk i text

Podprahová reklama

Kde ji nejdete?

Tento druh reklamy je používán od počátku 20. století. Do širokého povědomí veřejnosti vešel s aférou v roce 1917, kdy byla americká armáda obviněna, že používá podprahovou reklamu pro verbování mladých lidí do první světové války.

K významným pokusům věnovaným tomuto druhu reklamy, patřil v 60. letech experiment Hale Bedera, který do hudby v obchodním centru pouštěl vzkazy: „Jsem čestný.“ a „Nebudu krást.“ Tento pokus údajně snížil krádeže v obchodním domě o 75%.

Sdělení podprahové reklamy byla a jsou často umisťována do písní, filmů, ale i dětských pohádek, jak tomu bylo v případě známého československého seriálu Pojďte pane, budeme si hrát!, kde se v jednom z dílů objeví heslo: „Hlasuj pro mír!“.

Využití podprahové reklamy

Tento druh reklamy je často spojován s praktikami totalitních vlád, ale patří i k nástrojům tvůrců komerčních reklam. V současnosti však je podprahová reklama ve většině zemí včetně České republiky zákonem zakázána. Kromě povolení či zákazu se vedou polemiky i o její účinnosti, tu se zatím nepodařilo jistě potvrdit ani vyvrátit.

Pozor na ni...

Teď už víte, jak je to s podprahovou reklamou. Jestli chcete číst o dalších zajímavostech z oblasti reklamy, podívejte se sem.

leoš
Leoš Patka    
PAN KREAtivec    

20