Životní cyklus výrobku

22.2.2017

Prodáváte vlastní produkty? Jsou na trhu novinkou, nebo mají svoje nejúspěšnější chvíle už dávno za sebou. Proč je dobré vědět, v jaké fázi životního cyklu je právě váš výrobek? A co můžete udělat, aby se prodával lépe? 

Od začátku do konce

Život každého výrobku se dá rozdělit do různých období. Podle toho může výrobce zvyšovat či snižovat produkované množství, případně výrobek inovovat.

Současně může posouvat cenovou hladinu nebo upravovat marketingovou strategii.

Graf

Fáze životního cyklu výrobku

Existenci produktu je možné rozčlenit do čtyř různých období:

  1. Zavádění – v počáteční fázi přichází výrobek na trh. Je na výrobci, jaký přístup pro jeho zavádění vybere. Může zvolit rychlý nebo postupný. Zároveň vybírá, investuje-li více či méně peněz.
  2. Růst – v této etapě výrobek přináší stále vyšší zisky, výrobce investuje do výroby i propagace produktu.
  3. Zralost – je obvykle nejdelší z fází životního cyklu. Výrobek si vybudoval určitou pozici na trhu. Nyní mohou výrobci snížit ceny a přijít s novou reklamní kampaní, což přivede další skupiny zájemců o produkt.
  4. Útlum – tržby z výrobku se neustále snižují. Produkt se přestává vyrábět, ale jeho zásoby se doprodávají. Některé mohou být využívány jako náhradní díly pro již zakoupené zboží.

Podle některých publikací těmto obdobím předchází vývojová fáze, která zaznamenává produkt ještě před jeho uvedením na trh.

Co na to výrobce?

Podle toho, v jaké fázi životního cyklu se výrobek právě nachází, upravují producenti vyráběné množství i kolik a jak investují do propagačních kampaní tohoto zboží. Jak najít ke každému kroku ten správný okamžik vám poradí odborníci z agentury PANKREA.

Firmy se snaží prodlužovat především fáze růstu a zralosti, v čemž může pomoci např. snížení ceny ve správnou dobu. Naopak snížení ceny razantním způsobem nebo v nevhodný čas, může způsobit nedůvěru zákazníků a snížení zisků výrobce.

Potřebujete zjistit, v jaké fázi životního cyklu právě je váš výrobek? Nejen s tím vám PANKREA ráda poradí, kontaktujte nás!

leoš
Leoš Patka    
PAN KREAtivec    

20