Reklama na internetu

9.6.2015

Reklama na internetu je jedním z důležitých nástrojů internetového marketingu. V tomto článku se dozvíte o vzniku internetové reklamy, základních formách a obecně o výhodách a nevýhodách reklamy na internetu.

Základní formy reklamy

Plošná reklama/bannerová reklama - nejstarší formou reklamy na internetu. Uživatelé se s bannery setkávali již v počátcích komerčního využívání internetu a v průběhu let si na ně tak zvykli, že na ně přestávají klikat.

Odborně se tomu říká bannerová slepota. To však neznamená, že by taková forma reklamy byla zcela neúčinná. Je však dobré spojit bannerovou kampaň s remarketingem, respektive retargetingem, který se snaží pomocí bannerové reklamy přivést zákazníky zpět na navštívené stránky.

Textová reklama - neboli proklik bez grafiky, jsou jím myšleny jakékoliv placené či neplacené odkazy. Sice není tak efektivní jako bannerová reklama, ale pokud je správně umístěna na stránce, kde ji zákazník vnímá jako součást textového obsahu může být daleko efektivnější než výše zmíněné bannery.

reklama na internetu

Intextová reklama - lze v ní zobrazit logo, flash, text či video a bývá umístěna přímo v textu, kde je konkrétní slovo dvakrát zeleně podtrženo. Po najetí kurzorem na toto slovo se vám zobrazí obsah reklamy.

SMM (social media marketing) - sociální sítě vládnou světu a většina firem se přesouvá právě tam. Sociální sítě jsou skvělým místem pro komunikaci se svými zákazníky.

SEM (search engine marketing) - v překladu marketing ve vyhledávačích u této formy internetové reklamy jde především o nákup placených odkazů jako jsou např. PPC reklamy, přednostní výpisy či placené zápisy v katalogu.

Výhody a nevýhody internetové reklamy

+ Cílení – směřování na vybrané skupiny lidí, př. podle věku, regionu, zájmů, dnů či časů.
+ Flexibilita – žádná jiná forma reklamy není tak pružná, lze ji kdykoliv upravit, pozastavit či úplně stáhnout.
+ Měřitelnost – na rozdíl od jiných druhů reklamy je možné tu internetovou měřit a na základě analýzy vyhodnocovat.
Interaktivita – zákazník může produkt rovnou objednat, ohodnotit a tím ovlivňovat další zákazníky.
+ Cena – v poměru náklady vs výkon je rozhodně levnější než při jiné formy inzerce.

- Omezený prostor – na internetu se nedá koupit celá stránka jako třeba v časopisech. Je proto dobré kombinovat různé druhy online reklamy.
- Slepota – zkušení uživatelé internetu jsou schopni vyhnout se nejen reklamním bannerům, ale i dalším formám reklamy. Protože je síť inzercí přeplněna, mnozí lidé na ni také vůbec nereagují.

Budoucnost internetové reklamy

Žijeme v době internetové, proto je pravděpodobné, že internet bude čím dál více ovlivňovat životy lidí, ať už budou používat osobní počítače, tablety nebo smartphony a internetová reklama tím pádem bude hledat další originálnější a efektivnější cesty k zasílání reklamních sdělení spotřebitelům po celém světě.

Patrik
Patrik Holešovský

Online marketing

20