Hlavní menu
Existuje mnoho definic marketingu. Ve škole nás učili, že marketing je nástroj k uspokojování přání a potřeb zákazníků. Nyní v praxi se mi nejvíce zamlouvá poněkud přesnější definice od průkopníka moderního marketingu Petera Druckera: “Cílem marketingu je co nejlépe poznat zákazníka a porozumět mu, aby se produkty nebo služby prodávali sami.”
A co vše marketing při prodeji ovlivňuje? V podstatě všechno... Marketingem může být reklama, (leták, bilboard, televize...) která motivuje zákazníka koupit či nekoupit zboží či službu, obal, ať už líbivý nebo praktický, v nejlepším případě splňující obě varianty.
Marketing je i to, zda zboží dorazilo v pořádku a včas a dále je to zákazníkův pocit z užívaní výrobku či služby.
Nedílnou součástí marketingu je marketingový plán a marketingový mix.
Marketingový plán je základním nástrojem každodenního řízení a koordinování zejména marketingových aktivit každého projektu. Proč plánovat? Dobrý plán umožňuje rozpoznat konkurenční výhody, vytváří systém, zvyšuje obrat i zisk, ale hlavně určuje cíl, kterým směrem se firma bude ubírat.
Klasický marketingový mix je tvořen čtyřmi složkami se kterými společnost může pracovat tak, aby dosáhla na své strategické cíle. Prvky marketingového mixu: product - výrobek, price - cena, promotion - propagace (reklama, PR…), placement - umístění.
S rozvojem internetu se dostává na scénu internetový marketing, též nazývaný online marketing. Cílem této odnože je podporovat návštěvnost webových stránek či e-shopů, zvýšení povědomí o značce i zlepšení firemní image. Tato oblast je dnes naprosto zásadní, protože obchod se v podstatě odehrává ve virtuálním světě internetu.
V podstatě to samé jako pojem marketing s rozdílem, že všechny marketingové aktivity se odehrávají výhradně na internetu a to pomocí nástrojů jako je SEO, PPC a kontextová reklama, bannerová reklama, e-mailing, copywriting a sociální sítě př. Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube a jiné… Aby byl internetový marketing co nejvíce efektivní, je třeba zanalyzovat firemní profil na internetu a nastavit kombinaci nástrojů online marketingu, tak aby korespondovala s firemní strategií a identitou.
Vše zmíněné je pravda. Za zcela hlavní věc však považuji, zamyslet se nad každým projektem od nuly. V této oblasti totiž neexistují zažité vzorce. Lze využít získaných zkušeností a ověřeného know how, ale začít se musí od píky a úvodní analýza je k nezaplacení. Kreativita je tedy vždy tím hlavním prvkem následné funkčnosti.
Leoš Patka
PAN KREAtivec