Hlavní menu
Zpětný odkaz (anglicky backlink nebo inbound link) je odkaz na jiné webové stránce vedoucí na sledovanou stránku. Smyslem budování zpětných odkazů je nasměrovat na náš web nové návštěvníky, dále zvyšují viditelnost webu a jsou také důležitou součástí optimalizace pro vyhledávače (SEO). Vyhledávače dle jejich kvalit a počtu posuzují relevanci cílové stránky vzhledem k položenému dotazu.
Kromě textového obsahu zpětného odkazu však záleží i na mnoha jiných vlastnostech, např. na jeho stáří, umístění na dané stránce, PageRanku dané stránky, počtu dalších odkazů na dané stránce, celkové kvalitě dané stránky, jejím tématu atd. Souhrn těchto vlastností tvoří tzv. off-page faktory.
Mezi zpětné odkazy se započítávají i interní zpětné odkazy. Je tedy užitečné důkladně promyslet informační architekturu a jednotlivé stránky správně propojit odkazy. Mezi další časté způsoby budování zpětných odkazů patří registrace do katalogů, výměna odkazů a nákup placených odkazů.
Není tomu tak dávno, co zpětné odkazy vévodily vyhledávání. Přibližně před pěti lety začal boom z prodejem zpětných odkazů. Jak fungoval? Vlastník stránek si za pár korun koupil několik stovek či tisíc zpětných odkazů z různých stránek.
V té době to fungovalo výtečně a stránky pevně stály na prvních místech vyhledávačů. Ovšem tento způsob “nákupu odkazů” je již zastaralý. Místo toho, aby pak požadované stránky dobře vyjížděly, vyhledávače jsou již vychytralé, nakoupené zpětné odkazy poznají a následně je penalizují - stránky ve vyhledávání zablokují a ty se postupně propadají do hlubin internetu.
V současné době PANKREA před nákupem zpětných odkazů varuje - těžko se pak propadlé stránky dostávají znovu na výsluní. Nejlepší cestou je poctivé a přirozené budování těchto odkazů v rámci internetu.
Sice to chvilku trvá, ale výsledek je trvalý a stojí za to!
Štěpán Sedláček
Specialista IT